Úprava běžeckých tratí má v Jizerských horách nejdelší historii v republice, začalo se s ní již v roce 1984! V tuto chvíli mají lyžaři Jizerské lyžařské magistrály k dispozici více jak 170 km tras v oblíbeném terénu Jizerských hor.
Lyžařské stopy vyvedou nadšence zimního sportu nejen ze známých středisek,Bedřichova a Jizerky, ale i z dalších nástupních míst jako Oldřichov v Hájích, Nové Město pod Smrkem, Desná, Horní Polubný nebo Martinské údolí v Kořenově, do přírody Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory za zážitky a výkony. Díky úzké spolupráci s dalšími provozovateli tratí, např. Jizerky pro vás v Kořenově nebo Bieg Piastów v polských Jakuszycích, mohou lyžaři přejet i na trasy v Krkonoších nebo na upravené tratě na polské straně.
O úpravu tratí v Jizerských horách se již od konce roku 1999 stará Jizerská, o. p. s., založená obcí Bedřichov. Peníze na úpravu tratí získáváme od měst a obcí, Libereckého kraje, sponzorů a dárců, ale i od samotných lyžařů, kteří si zimu bez běhání na lyžích neumí představit.
Naše firma Nyč sport je od roku 2007 sponzorem úpravy a značení běžeckých tras 5 km okruhu v Bedřichově. Od podzimu 2009 je tato trať, známá jako "pětka", kompletně opravená. Vede z Bedřichova ze stadionu kolem nové tabule vítězů Jizerské 50 a je jednosměrná. Po překonání silnice a stoupání úpatím hory pod rozhlednou Královka pokračuje trať téměř k předhradě Josefův Důl, dále překonává silnici na Novou louku a sjezdem se pak vrací na stadion v Bedřichově.
Obnovená trať má svou historii, vznikla u příležitosti Mistrovství Evropy juniorů, které se konalo v roce 1976 v Bedřichově. Pětka se ale začala stavět dva roky před šampionátem, přičemž vybudovat v lesích kolem Bedřichova 4 m širokou trať pro klasiku znamenalo tehdy i odstřelování žulových balvanů. Na trase bylo jedno křížení, které se řešilo nadjezdem, tím vzniklo dodnes známé místo s názvem velbloud.
Od svého vzniku v roce 1976 se na trase opravovalo jen několikrát a jen lokálně. Po 33 letech se konečně dočkala kompletní rekonstrukce včetně podloží a odvodnění. Při rekonstrukci v roce 2009 již nedošlo k obnově rozpadlého nadjezdu a po Pětce se dnes jezdí v opačném směru, jak napovídá i značení.
Jednou z podmínek při celkové rekonstrukci trati v roce 2009 bylo použít výhradně místní materiály. Dodavatel stavby, firma EUROVIA CS, proto nasadila svou mobilní drtící linku a zpracovala nepoužitý žulový materiál z blízkého lomu v Hraničné. Na nově opravenou cestu se navezlo 6 tisíc m3 žulového materiálu (to je pro představu 1 000 nákladních vozů Tatra). Na některých úsecích překonává trať zamokřená místa a bažiny. Takto komplikovaný terén si vyžádal kompletní opravu podloží, včetně odvodnění. Výsledkem je zrekonstruovaná běžecká trasa, kterou bude možno kvalitně upravit i na nižší vrstvě sněhu. Současně vznikla nová cesta pro pěší i cyklisty v létě.
Slavnostní otevření zrekonstruované Pětky proběhlo 3. listopadu 2009 za účasti sponzorů, podporovatelů a hlavně lyžařů. Ti měli k dispozici zbytky říjnového sněhu a asi 5 cm několik hodin staré, bílé pokrývky.
I když je lyžování individuální sport, má výrazný společenský prvek v tom, že se neustále potkáváme navzájem ve stopách. I když mezi běžkaři je daleko méně třecích ploch, které zvyšují nervozitu, jako třeba u sjezdařů ve frontách u vleku a tohle naše lyžování je pro svůj charakter spíše balzámem na nervy, slušní běžci a turisté na běžkách dodržují jistá nepsaná pravidla, která vznikla když je bylo potřeba a samozřejmě se vyvíjejí. Některá jsou důležitější, mají vliv i na bezpečnost lyžníků a jiná mají výrazný moralní charakter. Proto jsem je sepsal nejenom pro nováčky ve stopě, ale také kvůli tomu, že bychom o nich mohli diskutovat a zformulovat je tak, aby byla skutečně obecně platná.
1. Berte ohled na ostatní, vzájemnou ohleduplností předejdete většině případných nepříjemných situací.